کد خبر 1410194
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
دانیال معمار

این روزها با پدیده سلبریتیسم مواجهیم؛ پدیده‌ای که در آن سلبریتی‌ها، فراتر از حوزه فعالیت‌شان، در همه عرصه‌های سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و... نظر می‌دهند.

به گزارش مشرق، دانیال معمار طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: رسانه‌ها زیاد شده‌اند. حرف‌ها مثل آب خوردن به گوش‌ها می‌رسند، شنیده می‌شوند و اثر می‌گذارند. این به‌ خودی خود می‌تواند اتفاق خوبی باشد؛ نشانه‌ای از پیشرفت اطلاعاتی و رسانه‌ای و ارتباطی، اما یک بدی هم دارد؛ بدی آن گستردگی حرف‌هایی است که در آن رد و بدل می‌شود. در عصر شبکه‌های اجتماعی، هر فردی برای خودش رسانه‌ای دارد. می‌تواند نظرش را بگوید. حجم‌ حرف‌ها و گفته‌ها هم آنقدر بالاست که نمی‌توان سره را از ناسره تشخیص داد. خب تا اینجای کار همه ‌چیز منطقی است. هر دوره‌ای خاصیت خودش را دارد. این ویژگی روزگار ماست؛ روزگار بمباران حرف‌ها، گفته‌ها و اظهارنظرها.

حتما شنیده‌اید که در روزهای اخیر بیلبوردهای تبلیغی فلان بازیکن فوتبال را به‌دلیل اهانت به شعائر حسینی پایین کشیده‌اند. یا احتمالا خبردار شده‌اید که بازیگری قرار است به‌دلیل اظهارنظرهای نادرست و خلاف واقع خود نسبت به کشور، ممنوع‌الکار شود. واقعیت چیست؟ آفت اظهارنظرهای سطحی، کم‌عمق و بدون آگاهی، به جان اهالی عرصه هنر و ورزش کشور افتاده. مشکل‌ کجاست؟ این گفته‌های نادرست، باعث مخدوش شدن فضای روانی جامعه می‌شود. درد ماجرا هم اینجاست؛ این سلبریتی‌ها حتی حاضر نیستند پای حرف‌شان بمانند. هر روز رنگ عوض می‌کنند. مردم هم آلزایمر ندارند. فراموش نکرده‌اند سلبریتی‌هایی که یک روز با کمپین «به عقب برنمی‌گردیم» نقش مؤثری در انتخاب حسن روحانی داشتند، چند صباح بعد کمپین «پشیمانیم» را علیه او راه انداختند. مردم یادشان نرفته همان آقای نویسنده شناخته‌شده‌ای که در شبکه‌های اجتماعی خواستار عدم‌اجرای قانون درباره اشرار بود، وقتی شروری به دختر خودش تعرض کرد، فریاد اجرای اشد مجازات سر داد. سلفی‌گرفتن با زلزله‌زدگان کرمانشاه، همراه شدن با اغتشاشگران آبان ۹۸، حمایت از قاتلان و جانیان با هشتگ اعدام نکنید، دروغ و افترا نسبت به برقرارکنندگان نظم و امنیت با هشتگ تفنگت را زمین بگذار و... همه دستپخت چند سال اخیر سلبریتی‌هایی بوده که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن میل شدیدی به دیده شدن داشته‌اند و نادانسته در زمین دشمن بازی کرده‌اند.

خب، بالاخره این سلبریتی‌ها در این بلبشوی گفتاری روزگار ما، حرف بزنند یا نزنند؟ موضع بگیرند یا نگیرند؟ حتما آزادی بیان وجود دارد. حتما هر شهروندی آزاد است اظهارنظر کند، اما این روزها با پدیده سلبریتیسم مواجهیم؛ پدیده‌ای که در آن سلبریتی‌ها، فراتر از حوزه فعالیت‌شان، در همه عرصه‌های سیاسی، مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و... نظر می‌دهند. وقتی این چهره‌های شناخته شده هنر و ورزش، اصرار دارند در هر امر تخصصی و غیرتخصصی حرفی بزنند، باید هزینه آن را هم بپذیرند. اگر اشتباه کنند و هواداران خود را به اشتباه بیندازند، اگر نادرست بگویند و سیاه‌نمایی کنند، اگر اثر سوء بگذارند و فرهنگ عمومی را تخریب کنند، باید مسئولیتش را بپذیرند و پاسخگو باشند. حالا یک‌بار دیگر به این دو اتفاق روزهای اخیر از این زاویه نگاه کنید. یک ورزشکار درباره یک امر مذهبی، نظر نادرست می‌دهد و حالا باید هزینه آن را با پایین آمدن بیلبوردهایش در شهر بپردازد. یک بازیگر در یک جشنواره خارجی به دروغ علیه کشورش حرف می‌زند و حالا باید منتظر ممنوع‌الکاری باشد. اینها اتفاقات مثبتی است که می‌تواند جلوی اظهارنظرهای نادرست و اشتباه سلبریتی‌ها را بگیرد. به هرحال داشتن شهرت، مجوز اظهارنظر بی‌قاعده در حوزه‌های تخصصی نیست.

ساده‌تر می‌گویم و می‌نویسم؛ انتظار معقول این است که سلبریتی‌ها در حوزه‌ فعالیت خودشان اظهارنظر کنند. چهره‌های معروف هنری و ورزشی که هم درباره قیمت پوشک بچه حرف می‌زنند و هم درباره کاندیدای اصلح ریاست‌جمهوری نظر می‌دهند، باید هزینه این حرف زدن‌ها را هم بپردازند. این شاید تنها راه عبور از دنیای «سلبریتی‌گرایی» به دنیای «نخبه‌محوری» باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    43 10
    زنده باد، حرف حساب
    • NL ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      20 40
      کجایش حرف حساب است؟ مردم بیشتر علی کریمی را دوست دارند یا تو را؟
    • آدم IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 2
      حرف حساب را کسی میزند که برای حرف زدن بیاد امام حسین طلب پول نکند و همه کارها را برای خود امام حسین بکند.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      حرف از عقل و منطق است نه احساس
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 1
      فعلا که علی کریمی به غلط کردن افتاد
    • DE ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 0
      نه سه نیملیتریها را نه جریمه کنید نه زندان خصوصا نه ممنوع الکار چون اصلا اینها هبچ مهارت و تخصصی ندارن که بخوان کار بکنند .بزرگترین جریمه برای اینها اینه که بهشون بگید از امروز باید مانند سایر مردم از قدرت بازوانتون امرار معاش کنید اکثرشون از گرسنگی خواهند مرد.
  • ناشناس IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    40 4
    احسنت
    • NL ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      10 24
      این استدلال از اساس درست نیست چون در کشوری که همه قشرها در همه چیز نظر می دهند و در همه جا هم بدون تخصص نشسته اند چطور فقط سلبریتی باید تاوان بدهد؟
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    23 6
    طرف با پائین کشیده بیلبوردهاش،یادش افتاده که عذرخواهی کند!!! حالا ریاکار را پیدا کنید!
  • اهبرخان IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    15 3
    خوب کاری می کنید که دهان ناکارشناس اینها را می بندید دو تومن پول صاحب شده اند فکر می کنند خیلی عاقلند. نه دادش پول عاقلت کرده نه علم و دانش تو پولت را بگیرند گدایی بیش نیستی بشین سر آخورت غذات و نوش کن. بنده با مدرک دکتری تخصصی خدمت در مناطق محروم
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    15 5
    سلبریتی ها صدای دشمن ایرانند
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    19 0
    عین بقیهٔ دنیا مالیات با افزایش لگاریتمی نسبت به افزایش درآمد ازشون بگیرین آدم میشن، قول میدم!!
    • هموطن GB ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      13 0
      آفرین به حرف حساب و درست. اینها عادت کرده‌اند به مفت خوری. مالیات سنگین چاره کار است
    • ایرانی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      4 7
      از کی مالیات بگیرند روحانیون یا سلبریتیها؟
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 0
      از غربگداها و سلبریتی ها!!! خخخخخخخخخ
  • مورخ ایرانی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 3
    از آن ور هم هستند آدمایی که تخصصشان چیزی دیگر است اما در مورد همه چیز نظر میدهند از سیاست گرفته تا اقتصاد و ورزش و فرهنگ و سینما و ... بعنوان مثال زیباکلام، رائفیرپور،.. ...
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      اینا هم همینطور...
  • م IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    16 1
    عالی بود.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 0
    یه مشت.... اصلا صلاحیت اظهار نظر ندارن...اینا تو حیطه کاری خودشونم اکثرا بی سوادن چه برسه به بقیه مسائل سیاسی و اجتماعی و کشوری و...
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    14 2
    موافقم که با بازیگرانی که در هر زمینه ای دخالت می کنند (با هر هدفی) برخورد شود حداقل همانند غربی‌ها باهاشون برخورد کنند .
  • محمدایوب IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    12 0
    اظهار نظر زمانی باید آزاد باشد که فرد در تخصص ورشته خودش اظهار نظر کند نه دهانش راباز کند در هر موردی نظر بدهد هنرپیشه است در باره حرفه اش هرچه میخواهد بگوید ولی اینکه چند نفر دورش جمع شوند درباره هرچه میخواهد نظر بدهد وهزینه نپردازد باید هزینه آن آنقدر سنگین باشد که فقط دهانشان به ارده خودشان باز شود نه بیگانگان وخودنیهای دیگر ممنوع الکار وممنون التصویر چه صیغه ای است مگر یک کارگر خلافی کند از کار ممنوع میشود میبرند دادگاه محاکمه وجریمه میشود اینها باید هزینه کارشان را بپردازند باید در محکمه پاسخ بدهند
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    7 6
    دستت درد نکنه،فقط بعدش زحمت بکش پديده آقازادگي، پديده رانت، پديده فساد، پديده جنگل خواری، پديده زمين خواری، پديده مديران ناکارآمد ......اينا رو هم جمع کنيد، يه طرفه نباشه
    • ایرانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      9 1
      یعنی میفرمائید سلبریتی ها یک طرف هستند و رانت خواران و مفسدین طرف دیگر!!! واقعیت ولی چیز دیگری میگوید چرا که هرجا پول مفت و راحت الحلقوم هست سلبریتی جماعت هم تشریف دارند پس اینها مکمل هم هستند آدرس غلط ندید ملت ابله نیستند کور و کر هم نیستند و می بینند پشت سلبریتی ها چه کسانی هستند.
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      6 0
      بساط همشون رو جمع میکنیم.مثل غذا خوردن لقمه ،لقمه.
    • محمدایوب IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 0
      10/10عزیز هر پدیده بدی بد است باید با آن مبارزه تا ازبین برود حالا چه اقازاده ای یا هر کثافت دیگر ولی نباید هر چیزی را به گروگان چیز دیگه گرفت وربط داد تو خیابان خانمی که نیمه برهنه آمده گشت ارشاد به او تذکر میده یک پروفسور میاد میگه مردم گرسنه هستند وگرونیه آنوقت به این زن گیر دادن یکی نیست بگه پروفسور تو گرسنه میشی برهنه بشی گرسنه گیت برطرف میشه متاسفانه امروز هر فعل بدی را بخواهند با آن برخورد کنند یک عده میگویند این واین واین بد هست با آن برخورد کنید
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    18 0
    ضررزنهابایدتقاص قانونی بدهند
  • DE ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    9 0
    اینو قانونش کنید که سلبریتی فقط مجازه در مورد حوزه کاری خودش در شبکه های اجتماعی نظر بده. اینطوری یک سلبریتی دوزاری فضای روانی جامعه رو بهم نمیریزه. هیچ کشوری اینقدر نسبت به سلبریتی ساده نمیگیره و فوتبالیست و بازیگر اجازه نداره در هر سوراخی سرک بکشه و اظهار فضل کنه. چرا اینها رو اینقدر آزاد گذاشتید که هر چیز حتی پیش پا افتاده ای رو در شبکه های اجتماعی تبدیل به معضل امنیتی و ملی میکنند؟
    • اصغر سبیل IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 6
      یکی بگوید حوزه صحبت روحانیون چیست؟
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 0
      حوزه روحانیت،تبیین کلام خداوند و مسیر دین در همه زوایای جامعه است.به خدا هم ایراد داری که برای همه اجزای جامعه،مسیر خاصی ،قرار داده است؟!
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 11
    این بحث ها را رها کنید . چرا پول نفت مردم ایران به مردم ایران داده نمی شود ؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      6 2
      اول بگو چرا مریم رجوی پولهای سعودی و آمریکا را به شما نمی دهد که مجبور نشوید توالت بشویید؟
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      0 0
      میره برای نابود کردن حکومت ضدبشری اسراییل که جشن ایرانی کشی پوریوم گرفتن وسکولاروفسادپایه است وایمان اورندگان به شریعت ابراهیم ع رابه خاطرقدرتفاسدونژادگرایی خودشون میکشن
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 7
    حرف زدن فقط برای سلبریتی ها و منتقدین هزینه دارد خودی ها که فحش هم بدن مشکلی نیست!!
  • علیرضا IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 18
    حتما فقط هم تو نخبه هستید وهرکس مثل شما فکرنکرد باید هزینه یده؟؟؟!!!!
    • DE ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      2 0
      مشکل شما هم این حرف ها نیست .هرکسی باید بگه ولی اگاهانه . نن بیجا میکنم مثلا درفلان مورد تخصصی یک بیمارخوش خیال را به غلط راهمایی کنم که منجربه اسیب شود . کسی تهمت بزند ویا دروغبگوید مسئول است چه دریک اجتماع کوچک وچه بزرگ . ضمنا خیلی خوب شد اون زن حرف بیجازن راممنوع الکار میکنند .
  • DE ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    از پوشک بچه تا انتخابات ریاست جمهوری و سیاست خارجی و روابط اجتماعی گرفته تا دخالت در اقتصاد و روابط با کشور ها .... سلبریتی‌ها میل شدیدی به دیده شدن دارند و نادانسته و دانسته در زمین دشمن بازی کرده‌اند زیرا این قماش نه مهارتی دارند نه تحصیلات آنچنانی نه تخصصی ونه فک و فامیل آبرومند و معروفی لذا فقط زنده اند به تیتر شدن در رسانه ها به هر قیمت. دوران بزن در رو تمام شد ودوران بگو درروهم تمام شد انشالله دوران بدزد دررو هم تمام خواهد شد.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    کم مانده است پیمان قاسمخانی لمپن‌در باره فیزیک هسته ای و نظریه نسبیت ینشتین و .. نظریه پردازی بکند .!
  • سیامک DE ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 1
    سلبریتی و فوتبالیست معروف آلمانی آقای پل برایتنر وقتی دید که هم اکنون فقر در آلمان بسیار زیاد شده است ایشان هرگز نرفت در سایت های مجازی اجتماعی بلندگوی در دست بگیر و اشک تمساح برای فقرا بریزد و از دولت آلمان هم ایراد بگیرد بلکه بر عکس ایشان برای کمک به فقرای آلمانی آستین هایش را بالا زد و خودش دست به کار شد و آمد وسط میدان و خیابان و شروع به پخش مواد خوراکی های دست دومی که خود از فروشگاها جمع آوری کرده بود بین فقرا و نیازمندان کرد.آقای کریمی و دیگر سلبریتی ها آیا آقای پل برایتنر قهرمان و دلسوز واقعی است یا شما بلندگوی بدست های سایت های مجازی و اشک تمساح ریزهای بی بخار ؟ این است تفاوت سلبریتی های آلمانی با سلبریتی های مدل ایرانی
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    6 0
    احسنت شیر مادر تان حلالتون در انتخابات گذشته رهبری تاکید کردند به مردم اگر نمی دانید به که رای بدهید بروید از انسانهای اگاه وبا ایمان بپرسید یعنی هم بینش سیاسی داشته باشند هم ایمان قوی که راهنمایی درست بکنند ومتاسفانه همین بازیگران وچهرهای ورزشی مطرح خودشون رو برای روحانی کشتند کسانی که شاید در حیطه کار خود تخصص داشته باشند ولی نه بینش سیاسی دارند ونه ایمانی خیلی قوی واین وضع مملکت از صدقه سر همین اقایان وخانمهای هنرمند کشور است که نه تنها پاسخکو نیستند بلکه در مورد وضع موجود اظهار نظر می کنند انگار نه انگار خودشون پدر مردم رو در اوردند
  • بنده خدا IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 1
    حرف حساب را کسی میزند که برای حرف زدن بیاد امام حسین طلب پول نکند و همه کارها را برای خود امام حسین بکند.
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    5 0
    سلبریتی ها طبق تجربه دوره ای دارند و تمام . سیاهی بر زغال
  • DE ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    سلبریتی هایی که برای دشمن حمالی میکنن و هوای ایران رو ندارند خائن و وطن فروش هستند. باید قانونی بازدارنده برای سلبریتی های دشمن شادکن تصویب بشه و اگر خلاف منافع ملت ایران مرتکب عملی شدند بدونن سروکارشون با قوه قضائیه و ملت ایرانه. تا نتونن دیگه از موقعیت معروف شدنشون سوء استفاده کنن.
  • لات پا کوتاه BE ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    نیم ساعت وقت دارید برقم رو وصل کنید وگرنه با توپ میرم تو اوت
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    حرف زدن نباید هزینه داشته باشد انتقاد نباید هزینه داشته باشد جرف مفت وشعار الکی و ایجاد دشمنی برای مردم باید هزینه داشته باشد شما معلوم نیست چه فرقه ای هستید وچه می گویید اما شجاعت راکشته اید وریا کاری وچابلوسی را رونق داده اید ننگ برشما
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    شاید اینها یا پشتیبانان و حامیان خارجی آنها تصور کردند عراقه . برخی نمیدانند ایران همسایه عراق است و دو کشور هستند و اسم دو کشور به انگلیسی در چهار کلمه فقط حرف آخرشان متفاوت است
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    بابا کاری نداره بگن هرکدوم حرف مفت زد مالیات ۲برابر بده ببينم چندتاشون جرأت دارن حرف مفت بزنن.
  • CA ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    این آقا خودش چه تحصیلات و پیشینه ای داره تا بفهمیم داره در حوزه تخصصش حرف میزنه یا فراتر از اون؟
  • US ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    0 0
    برو بابا
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    0 0
    علی کریمی کدوم....معلومه که باید مواظب دهنش باشه مردک بی ادب وقیح

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس